Sunday 29 July 2018

AURAT PEREMPUAN

Assalamualaikum 😄

Firman Allah S.W.T  yang bermaksud:

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu Berjaya” (Surah An-Nur : Ayat 31)


Berdasarkan ayat di atas jelaslah bahawa Islam adalah agama yang mementingkan keselamatan harta benda dan jiwa raga. Islam telah menggariskan beberapa panduan khususnya pada wanita supaya menjaga aurat daripada tercebur ke lembah perzinaan demi untuk keselamatan dan kebahagiaan hidup mereka di dunia dan akhirat.


Allah S.W.T yang menjadikan rupa paras wanita dengan keayuan yang semula jadi, yang menjadi tarikan orang lelaki dan Dia jugalah yang memerintah agar kamu wahai wanita supaya menutup aurat. Suruhan ini bukanlah daripada ustaz, ustazah atau mana-mana ulama’, tetapi arahan ini datangnya dari Allah S.W.T yang menjadikan makhluk-Nya.


Perempuan Selalu Lupa Tiga Perkara..

1) Lengan adalah aurat.
2) kaki juga adalah aurat.
3) dada adalah aurat, jadi wajib melabuhkan tudung mereka menutup dada.

Perempuan selalu alpa dua perkara..

1) pandang remeh dgn aurat di pergelangan tangan.
2) tidak memakai stokin.

Dan perempuan leka tentang dua perkara..

1) aurat mereka adalah maruah mereka.
2) kecantikan bukan pada muka, tapi pada hati.

Dan Perempuan seringkali lupa bahawa menutup aurat
adalah UNDANG-UNDANG ALLAH, bukan manusia.


Berikut adalah kesilapan dan salah faham segelintir wanita zaman sekarang mengenai arahan Allah S.W.T supaya menutup aurat. Moga ia menjadi renungan dan iktibar buat kita semua.

1.Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

2.Bertudung tetapi mengenakan 'T-Shirt' berlengan pendek.

3.Bertudung tetapi baju kebarung/kebayanya terbelah di bahagian tengah.

4.Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk tubuh.

5.Bertudung tetapi amat longgar tudungnya sehingga sengaja menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

6.Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tanggalkan tudung bila di pasar raya.

7.Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah belahan dadanya dari ditutupi oleh kain tudung.

8.Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

 
-jakimsabah.islam.gov.my
-t.me/sindiransigadis

No comments:

Post a Comment

Diary sebuah pengharapan

  Adakah awak Pernah terlintas : “Kenapa di saat hati ini benar-benar mencintainya, dia tinggalkan aku ?” Saya nak share satu kata² iman as...

MORE TO READ....