Tuesday 25 August 2020

IBRAH HIJRAH RASULULLAH SAW

 


🌺Hijrah adalah titik permulaan untuk meninggalkan kejahilan dan memulakan kehidupan yang lebih diredhai Allah

🌺Dalam perjalanan untuk Berhijrah, Pelbagai jenis halangan yang kita akan tempuhi. Tetapi ... Adakah disebabkan halangan itu kita perlu berhenti dan lupakan hijrah yang telah kita usahakan?

🌺Wahai sahabat,
Penghijrahan Rasulullah dari Mekah ke Madinah mengambil masa berhari-hari sehingga kaki baginda terluka demi untuk menyampaikan islam kepada umatnya.

🌺 Hijrah dapat membantu manusia daripada dalam keadaan yang lemah kerana dosa kepada seorang yang lebih kuat berjuang untuk menghindari dosa

🌺Wahai Sahabat,
Jangan pernah rasa takut untuk berubah ke lebih baik, Biarlah dipandang pelik dimata manusia tetapi biarlah Indah disisi Allah SWT.
Di saat rasa ingin mengalah dalam penghijrahan ... Ingatlah perjuangan Rasulullah sewaktu baginda menegakkan kebenaran.

🌺 "Dan barangsiapa berhijrah di jalan Allah, niscaya mereka akan mendapatkan di bumi ini tempat hijrah yang luas dan (rezeki) yang banyak. Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah karena Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju), maka sungguh, pahalanya telah ditetapkan di sisi Allah. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang." (Surah An-Nisa : 100)

No comments:

Post a Comment

Diary sebuah pengharapan

  Adakah awak Pernah terlintas : “Kenapa di saat hati ini benar-benar mencintainya, dia tinggalkan aku ?” Saya nak share satu kata² iman as...

MORE TO READ....