Sunday 14 February 2021

"Sebuah Pengharapan yang disalah fahamkan"



HARAPAN.

Sebuah perbuatan yang kita lihat sebagai kebiasaan dalam kehidupan.

Namun sebenarnya ianya Sakit apabila kita salah faham terhadapnya.

 

Ya,

Aku insan yang pernah berada dalam sebuah “pengharapan kepada manusia”

Walaupun aku sedar, aku tahu yang aku akan dapat kesedihan.

Dan paling sakit sekali.

Ialah aku tahu yg Allah sangat2 kecewa dan sedih dengan perbuatan aku.

 

Erti “Sayang”. Dahulu aku faham erti “sayang” sebagai satu fitrah yang islam bagi untuk setiap insan.

Erti “janji” yang diberi oleh manusia ialah Janji yang tiada kepastian yang hakiki.

 

hari demi hari, tanpa aku sedar.

aku telah menjalani kehidupan aku sebagai seorang islam yang bertopengkan dunia.

Sehingga satu hari, aku betul2 disakiti dan mendapat ‘Azab daripada “pengharapan” kepada manusia.

 

Aku sedih dah kecewa,

kerana aku rasa mcm takdir ini tidak lagi berpihak kepadaku.

Butanya aku tidak lihat akan helahan pengharapan itu.

 

Satu hari, ada seorang sahabat berkongsi kepadaku satu ayat

“ Allah memberikan dunia pada yang Dia cintai dan Dia benci. Tetapi Dia tidak memberikan kesedaran berAgama, kecuali kepada yang Dia cintai. Maka barangsiapa diberi kesedaran berAgama oleh Allah, berarti ia dicintai olehNya.” (HR Imam Ahmad, Al-Hakim dan Al-Baihaqi)

 

Aku tersenyum mendengarnya,

Dan ia membuatkan jiwaku bersemangat untuk mengejar cintaNya,

 

Selama ni aku lupa,

Yang memberi aku rasa cinta ialah Allah.

Yang telah banyak memberi kasih sayang kepadaku hanya Allah.

 

Tika itu aku sedar,

Pengharapan yang sepatutnya hanya pada Dia.

Dan aku yakin,

Setiap pengharapan yang diletakkan pada Dia ialah kekuatan yang hakiki.

 

Allah ada berfirman,

“…. Sesungguhnya Allah MENCINTAI orang yang berbuat baik.” ( Surah Al-Baqarah :  195 )

 

Cinta Allah SWT tidak terbatas pada orang tertentu sahaja,

Percayalah dengan hanya kita Kembali mengingati dan berharap kepada Allah,

Maka di saat itulah kita telah mengapai Cinta-Nya.

 

“Letaklah harapan mu hanya pada Allah”

 

-END-

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Diary sebuah pengharapan

  Adakah awak Pernah terlintas : “Kenapa di saat hati ini benar-benar mencintainya, dia tinggalkan aku ?” Saya nak share satu kata² iman as...

MORE TO READ....